This is some blog description about this site

پروتکل BACnet چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد

پروتکل BACnet چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد

شبکه اتوماسیون و کنترل ساختمان پروتکل (BACnet) معمولاً در سیستم های اتوماسیون ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. BACnet یک پروتکل شبکه ای است که در سیستم های اتوماسیون ساختمان (BAS) برای کنترل تبادل داده بین دستگاه ها و اجزای مختلف از آن استفاده می شود.

BACnet مخفف Building Automation and Control Network می باشد. این یک استاندارد شبکه است که توسط جامعه مهندسین گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع آمریکا توسعه یافته است. موسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI) و سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO) نیز پروتکل BACnet را به عنوان استانداردی برای شبکه سازی سیستم های اتوماسیون ساختمان پذیرفته اند.

استفاده از سیستم اتوماسیون ساختمان یک انتخاب برتر برای بسیاری از صنایع است و نیاز به اجرای کارآمد آن ضروری می باشد. در هر سیستم اتوماسیون ساختمان، ارتباطات عامل کلیدی در موفقیت آن است. ارتباط باید به موقع و بدون خطا باشد. این تنها در صورتی امکان پذیر است که همه سازندگان از مجموعه قوانین یکسانی پیروی کنند که به عنوان پروتکل شبکه شناخته می شود. اگر پروتکل شبکه رعایت نشود، می‌تواند اطلاعات ضروری را هدر دهد و در نتیجه تصمیمات اشتباهی بگیرید.

BACnet تمامی ویژگی های یک پروتکل استاندارد را داراست. پذیرش جهانی آن ثابت می کند که با موفقیت در تمام بازارها اجرا می شود.

پروتکل BACnet

ویژگی های پروتکل BACnet

  • تعداد زیادی از تولیدکنندگان این استانداردها را پذیرفته اند و همین موضوع باعث شده تا نیاز کمتری به یک فروشنده خاص برای اجرای آن وجود داشته باشد
  • برای اجرای آن نیازی به لایسنس نیست
  • استاندارد قابل دسترس

چگونه از پروتکل BACnet در اتوماسیون ساختمان استفاده می شود؟

مزیت پروتکل BACnet قابلیت همکاری بین بسیاری از سیستم ها و دستگاه های مورد استفاده در سیستم های اتوماسیون ساختمان است. این کار را با ارائه یک روش استاندارد از تمام اقداماتی که در یک سیستم ارتباطی شبکه صورت می پذیرد، انجام می‌دهد. استاندارد BACnet به سه روش پیاده سازی شده تا در خدمت هدف همکاری باشد:

  • نمایش اطلاعات به عنوان یک شی
  • ارتباط بین دستگاه های BACnet
  • انتخاب فناوری های شبکه

نمایش اطلاعات به عنوان یک شی

با پروتکل BACnet تمام اطلاعات لازم و مربوطه در قالب یک شی نمایش داده می شوند. این یعنی هر شی نشان دهنده داده یا اطلاعات مربوط به یک جزء یا دستگاه است و از طریق شبکه نیز قابل دسترس می باشد. نمایش اطلاعات به عنوان یک شی این مزیت را فراهم می کند تا بتوان اشیاء جدیدی را ایجاد نمود یا اشیاء موجود را بر اساس نیازهای کاربر تغییر داد.

یک شیء، اطلاعات فیزیکی مانند ورودی ها و خروجی های فیزیکی و همچنین اطلاعات غیر فیزیکی مانند نرم افزار یا محاسبات را نشان می دهد. توجه داشته باشید که هر شیء ممکن است نشان دهنده یک تکه اطلاعات یا گروهی از اطلاعات باشد که همان عملکرد خاص را انجام می دهند.

آشنایی با پروتکل BACnet

همه اشیا باید دارای شناسه، نوع داده (یعنی مقدار آنالوگ یا دیجیتال) و اطلاعات اضافی مانند فقط خواندنی، اصلاح شده توسط دستگاه های دیگر و غیره باشند. توابع هدف در یک سیستم اتوماسیون ساختمان مجموعه ای از اشیاء هستند که عملکرد خاصی را انجام می دهند و دستگاه های BACnet نامیده می شوند.

ارتباط بین دستگاه های پروتکل BACNet

مدل ارتباطی پروتکل BACnet مدل Client-Server است. با سنجش پیام ها بین کنترلر و دستگاه های مختلف سروکار دارد. در این مدل زمانی که داده مورد نیاز داده وجود دارد، مشتری درخواستی را به سرور ارسال می کند. سرور نیز به نوبه خود با اطلاعات مورد نیاز پاسخ می دهد که پاسخ سرور نامیده می شود.

38 نوع خدمات وجود دارد که پروتکل BACNet آنها را به دسته های زیر تقسیم می کند:

  • خدمات مدیریت دستگاه از راه دور
  • خدمات ترمینال مجازی
  • خدمات دسترسی به اشیا
  • خدمات دسترسی به فایل
  • خدمات هشدار و رویداد

انتخاب فناوری های شبکه

گام نهایی در پیاده سازی پروتکل BACnet، انتخاب یک فناوری شبکه است که از طریق آن تمام اطلاعات به مقصدهای تعیین شده و از آن سفر می کنند. برخی از فناوری های شبکه مورد استفاده عبارتند از:

  • Ethernet
  • IP
  • Lon Talk
  • ZigBee
  • ARCnet
  • MS/TP

دستگاه‌هایی که از پروتکل BACnet استفاده می‌کنند Native BACnet نامیده می‌شوند به این معنی که دستگاه‌ها سیگنال‌هایی تولید می‌کنند که با فناوری BACnet سازگار هستند و می‌توانند با هر شبکه BACnet به یکدیگر متصل شوند.

کاربرد پروتکل BACnet

IP BACnet

IP یکی از فناوری های شبکه ای است که BACnet از آن پشتیبانی می کند. پشتیبانی از دستگاه های سازگار با BACnet را می توان از طریق یک شبکه IP به نام BACnet IP متصل و استفاده نمود. BACnet IP شبکه ای را نشان می دهد که از IP به عنوان تکنیک شبکه خود استفاده می کند و دستگاه هایی که IP را به عنوان وسیله ارتباطی پشتیبانی می کنند می توانند در BACnet نیز مورد استفاده قرار گیرند.

بسیاری از شرکت ها فناوری شبکه خود را در ساختار IP، حتی زمانی که به اینترنت متصل نیستند، دارند و همین موضوع باعث می شود که اجرای یک ساختار BACNet آسان و مقرون به صرفه باشد.

دستگاه های موجود در IP BACNet یک آدرس IP منحصر به فرد دارند. آدرس IP در BACnet قابل درک و تشخیص است.

مزایای BACNet IP

IP مبتنی بر ساختار اترنت سرعت پاسخگویی سریع را ارائه می دهد. به طور معمول، اترنت حداکثر 100 مگابیت در ثانیه را پشتیبانی می کند

تعداد زیادی دستگاه را می توان در IP به یکدیگر متصل کرد

عیب یابی آسان

مجموع رتبه (0)

0 از 5 ستاره
  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید