This is some blog description about this site

تنظیمات OLT و ONT جهت اتصال سرویس اینترنت بخش اول

تنظیمات OLT و ONT جهت اتصال سرویس اینترنت بخش اول

امروز شما را با تنظیمات OLT و ONT جهت اتصال سرویس اینترنت آشنا خواهیم کرد، تکنولوژی Gigabit Passive Optical Network که به اختصار جی‌پان (GPON) نام دارد، یکی از تکنولوژی های حوزه PON می باشد. در حقیقت شبکه PON یا Passive Optical Network، یک شبکه فیبر نوری بین اپراتور و مشترک نهایی است که در آن، بین سرویس گیرنده و سرویس دهنده تجهیز اکتیوی وجود ندارد و ارائه سرویس از طریق تجهیزات پسیو به کاربر نهایی صورت می پذیرد. در این مقاله قصد داریم تا به نحوه راه اندازی سرویس اینترنت بر بستر GPON بپردازیم.

تنظیمات OLT و ONT جهت اتصال سرویس اینترنت

نحوه راه اندازی و تنظیمات OLT و ONT سرویس اینترنت

در این بخش قصد داریم تا به تنظیمات و راه اندازی سرویس اینترنت در OLT و ONT بپردازیم، همان طور که گفته شد شبکه GPON زیر مجموعه ای از شبکه PON است و دارای دو تجهیز اکتیو Optical Line Termination و Optical Network Terminal می باشد. در ادامه باتوجه به سناریوی زیر به نحوه راه اندازی این سرویس می پردازیم.

تنظیمات OLT و ONT نحوه اتصال سرویس اینترنت

برای راه اندازی و دریافت سرویس و در نهایت ارائه آن به کاربر نهایی، در ابتدا بایستی تنظیمات OLT را که در واقع نقطه آغازین شبکه GPON می باشد، راه اندازی و پیکربندی کنید. برای این کار مراحل زیر را بایستی انجام دهید:

مرحله اول (ساخت VLAN): به دلیل اینکه OLT در واقع مانند یک سوئیچ لایه 2 عمل می کند، ابتدا باید VLAN مربوطه را تعریف و مشخص کنید که سرویس ها به چه صورت به OLT منتقل شود (Tagged/Untagged). این موضوع بسیار حائز اهمیت است زیرا با توجه به نحوه دریافت سرویس، نحوه پیکربندی OLT برای دریافت سرویس نیز متفاوت خواهد بود. در اینجا ما هر دو روش Tagged و Untagged را بیان خواهیم نمود.

روش اول: اگرسرویس به صورت Tagged باشد یعنی دارای VLAN مشخصی هست. در این صورت ابتدا بایستی به یکی از Front-Port های OLT متصل شود. البته این امکان وجود دارد که تمامی سرویس ها به صورت Trunk به یکی از پورت های Front داده شود و یا هر یک از سرویس ها به صورت جداگانه نیز با هر پورت در ارتباط باشند:

ShowRoom# switch
ShowRoom(switch)# configure terminal
ShowRoom(switch)(config)# vlan 12
ShowRoom(switch)(config-vlan)# tagged front-port 0
ShowRoom(switch)(config-vlan)# tagged pon-port 0
ShowRoom(switch)(config-vlan)# commit
ShowRoom(switch)(config)# exit
ShowRoom(switch)# exit

روش دوم: در صورتی که VLAN به صورت Untagged ارسال شود، کافیست به جای دستور 0 tagged front-port دستورات زیر را قرار دهید:

ShowRoom# switch
ShowRoom(switch)# configure terminal
ShowRoom(switch)(config)# vlan 12
ShowRoom(switch)(config-vlan)# untagged front-port 0
ShowRoom(switch)(config-vlan)# tagged pon-port 0
ShowRoom(switch)(config-vlan)# commit
ShowRoom(switch)(config)#
ShowRoom(switch)(config)# interface front-port 0
ShowRoom(switch)(config-if)# pvid 12
ShowRoom(switch)(config-if)# exit

مرحله دوم (ساخت Profile): یکی از وظایف پروفایل ها در OLT، تعیین نحوه انتقال سرویس به ONT می باشد. البته وظایف دیگری مانند کنترل ترافیک و تعیین پورت ONT برای دریافت سرویس را نیز برعهده دارد. لذا ضروری است پس از تعریف VLAN، پروفایل را تعریف کنید:

ShowRoom# configure terminal
ShowRoom(config)# profile cross-connect Data
ShowRoom(config-cross-connect)("Data")# outer vid 12
ShowRoom(config-cross-connect)("Data")# exit
ShowRoom(config)# exit
ShowRoom# commit

مرحله سوم (ساخت Interface): تا به اینجا، در واقع سرویس توسط OLT دریافت شده و آماده انتقال به ONT می باشد. برای انتقال سرویس به ONT، ابتدا بایستی ارتباط ONT و OLT که اصلاحات GEM Tunnel می باشد را برقرار کنید.( 0/0 به معنای pon-port 0 و ONTID 0 می باشد):

ShowRoom(config)# interface ont 0/0
ShowRoom(config)(if-ont-0/0)# serial ELTX740016
ShowRoom(config)(if-ont-0/0)# do commit
ShowRoom(config)(if-ont-0/0)# exit

حال، وضعیت Interface را بررسی کنید:

ShowRoom# show interface ont 0/0 connected

تنظیمات OLT و ONT نحوه اتصال سرویس

مرحله چهارم (تعریف Service): پس از برقراری ارتباط OLT و ONT که اصطلاحا عملیات Registration نام دارد، بایستی سرویس اینترنت یعنی همان پروفایلی که در مرحله سوم تعریف شده را در قالب Service درONT تعریف کنید:

ShowRoom(config)# interface ont 0/0
ShowRoom(config)(if-ont-0/0)# service 0 profile cross-connect Data dba dba-00
ShowRoom(config)(if-ont-0/0)# do commit
ShowRoom(config)(if-ont-0/0)# exit
ShowRoom(config)# exit

پس از راه اندازی و پیکربندی OLT، حالا نوبت ONT است. در واقع ONT شبیه به مودم های DSL که برای دریافت اینترنت از آن ها استفاده می کنید، می باشد با این تفاوت که انتقال سرویس اینترنت به جای سیم مسی، از طریق فیبرنوری انجام می پذیرد. سرویس اینترنت بر روی ONT به سه روش IPOE، PPPOE و Bridge قابل راه اندازی و پیکربندی می باشد. در ادامه قصد داریم دو روش تعریف کانکشن به صورت PPPOE و IPOE را پیاده سازی کنیم. برای راه اندازی سرویس اینترنت در ONT می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله اول (دسترسی به ONT): برای راه اندازی و پیکربندی ONT، مانند مودم های دیگر ابتدا باید از طریق IP پیش فرض (192.168.1.1) به محیط گرافیکی دستگاه متصل شوید :

تنظیمات OLT و ONT نحوه اتصال سرویس

مرحله دوم (تعریف IPOE): به مسیر زیر بروید و تنظیمات زیر را وارد نمایید.

WAN ---> PON WAN

تنظیمات OLT و ONT روش اتصال سرویس

توجه داشته باشید که سرویس اینترنت همانطور که گفته شد، می تواند به صورت PPPOE و IPOE باشد. ابتدا کانکشن IPOE را مطابق با تصویر زیر تعریف کنید:

تنظیمات OLT و ONT راهکار اتصال سرویس

جهت تعریف کانکشن PPPOE تنها کافیست تا مد کانکشن را به PPPOE تغییر دهید و در بخش WAN IP اطلاعات کانکشن (Username و Password) را وارد نمایید:

تنظیمات OLT و ONT راه حل اتصال سرویس اینترنت

در نتیجه با توجه به مراحلی که گفته شد، می توانید به آسانی سرویس اینترنت را در شبکه فیبر نوری خود پیاده سازی و استفاده نمایید.

مجموع رتبه (0)

0 از 5 ستاره
  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید