This is some blog description about this site

آشنایی با نحوه انتخاب یو پی اس مناسب با ظرفیت مورد نیاز

آشنایی با نحوه انتخاب یو پی اس مناسب با ظرفیت مورد نیاز

برای انتخاب یو پی اس (منبع تغذیه بدون وقفه) مناسب باید عوامل متعددی را در نظر بگیرید که یکی از این عوامل، ظرفیت UPS می باشد. به زبان ساده، ظرفیت UPS تعیین می کند که سیستم UPS تا چه تعداد دستگاه الکترونیکی را می تواند ساپورت کند. در ادامه‌ی این مقاله نحوه انتخاب یو پی اس مناسب با ظرفیت مورد نیاز را در چهار مرحله توضیح خواهیم داد.

واحدهای اندازه گیری UPS و ارتباط بین آن‌ها

سیستم های UPS یا بر حسب کیلو وات (kW) یا کیلو ولت آمپر (kVA) رده بندی می شوند. این دو واحد اندازه گیری مانند یکدیگر بوده و در محاسبات نیز یکسان هستند. به عنوان مثال، در مدار جریان مستقیم (DC)، هر وات برابر است با ولت در آمپر (watts = volts x amps) و هر 1 کیلو وات برابر است با 1 کیلو ولت آمپر (1 kW = 1 kVA).

اما اگر سیستم یو پی اس از AC (جریان متناوب) استفاده کند، این دو واحدهای اندازه گیری با یکدیگر متفاوت خواهند بود. به طور معمول، جریان AC می تواند برق ساختمان ها و تجهیزات را به روشی بهینه تر تأمین نماید. از این رو، دیتا سنترها نیز معمولاً از منابع تغذیه AC UPS استفاده می کنند تا به شکل کارآمدی کار کنند.

هنگام اتصال با ترانسفورماتور دستگاه، برق AC موجب کاهش قدرت موجود (وات) در توان ظاهری (ولت آمپر) می شود که نسبت این دو عدد را ضریب قدرت (PF) می نامند. بنابراین در مدارهای متناوب، وات برابر است با ولت در آمپر در ضریب توان (watts = volts x amps x PF). البته باید به خاطر داشت که فاکتورهای قدرت در سناریوهای مختلف با یکدیگر متفاوت هستند و باید از آن ها در جای مناسبی استفاده نمود. به عنوان مثال، سیستم های بزرگ UPS بر اساس ضریب توان 0.8 طراحی شده اند، به این معنی که یو پی اس 100 کیلو ولت آمپر تنها می تواند 80 کیلو وات توان واقعی را پشتیبانی کند.

حداکثر بار UPS را به درستی محاسبه کنید

بار، میزان قدرتی است که دستگاه های الکتریکی مصرف می کنند. برای محاسبه بار، باید یک لیست از تجهیزات را تهیه نمود که شامل کل وات مورد نیاز برای عملکرد صحیح هر قطعه است. این بدان معناست که اگر می خواهید یک کامپیوتر 120 وات، یک روتر 30 وات، یک سرور 960 وات، دو سوئیچ شبکه 280 و یک دستگاه ذخیره سازی 480 را به طور به کار بیاندازید، کل بار مورد نیاز 2150 وات خواهد بود.

نحوه انتخاب یو پی اس مناسب با ظرفیت مورد نیاز

توجه داشته باشید اگر قطعه‌ای از تجهیزات دارای چندین منبع تغذیه است، فقط وات یک منبع تغذیه را باید حساب کنید.

ظرفیت UPS مورد نیاز را تخمین بزنید

اصولاً باید ظرفیت یو پی اس مناسب را با 80٪ ظرفیت واقعی انتخاب نمود زیرا ضریب قدرت (PF) کلی 0.8 است. به بیان ساده تر، سیستم UPS تنها می تواند حدود 80٪ ظرفیت قابل پشتیبانی را اجرا کند. به عنوان مثال، اگر کل ظرفیت/بار مورد نیاز 200 وات باشد، بهتر است یک UPS با ظرفیت 250 W (250 W x 0.8 = 200 W) یا بیشتر از آن انتخاب شود.

آیا می توان UPS را تنها براساس ظرفیت تخمینی انتخاب نمود؟

اگر چه می توان UPS را تنها براساس ظرفیت تخمینی انتخاب و تهیه نمود، اما عمدتاً این کار توصیه نمی شود. زیرا باید دو فاکتور مهم و اصلی Wiggle Room و UPS Runtime را نیز در نظر داشت که در ادامه به توضیح هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

Wiggle Room

اگر شما یو پی اس 1kVAبا ظرفیت 900W (PF = 0.9) داشته باشید، به هیچ Wiggle Room نیازی نخواهید داشت و در چنین شرایطی، کل سیستم با ظرفیت 100٪ کار کار خواهد نمود. در واقع، صرف نظر از نحوه درجه بندی PF (حتی اگر PF 1 باشد)، یو پی اس 100 kVA هرگز نمی تواند از بار 100 کیلو وات بطور کامل پشتیبانی کند و در نتیجه با ظرفیت 100٪ به کار نخواهد افتاد.

از آنجایی که سیستم های بزرگ UPS سه فازی هستند، در اینجا ما یک یو پی اس 100kVA را در یک سیستم سه فاز با 0.9 PF (ظرفیت 90 کیلو وات) در نظر می گیریم. همانطور که در جدول زیر قابل رویت است، اگر فاز A تا 95٪ ، فاز B تا 60٪ و فاز C تا 25٪ لود شود، 40 کیلو ولت آمپر یا 36 کیلو وات سیستم یو پی اس، بلااستفاده خواهد ماند. بنابراین، اگر بار واقعی مورد نیاز 90 کیلو وات (100 کیلو ولت آمپر) باشد، یو پی اس 90 کیلو وات (100 کیلو ولت) برای این منظور مناسب نخواهد بود زیرا تنها می تواند 54 کیلو وات (60 کیلو ولت آمپر) را ارائه دهد. توصیه می کنیم اگر به بار 900 وات نیاز دارید، یک سیستم 2kVA تهیه کنید تا تنها با 50 درصد ظرفیت از آن استفاده کنید.

نحوه انتخاب یو پی اس مناسب

UPS Runtime

انتخاب یو پی اس با ظرفیت مورد نیاز، ممکن است به UPS Runtime و در شرایطی که برای کار دستگاه ها به زمان بیشتری نیاز است، بستگی داشته باشد. به عنوان مثال ، اگر دستگاه ها در طبقات مختلف یا در مکان هایی خارج از ساختمان قرار داشته باشند، UPS باید زمان بیشتری را برای کارکرد دستگاه ها ارائه دهد. در غیر این صورت، هرگونه مشکل ناشی از خاموش شدن شبکه ممکن است منجر به ضررهای جبران ناپذیری شود. به طور معمول، اگر ظرفیت UPS بیشتر از بار مورد نیاز باشد، Runtime نیز بیشتر خواهد بود. به همین دلیل به جای استفاده از یو پی اس 1kVA/900W، که 11 دقیقه Runtime را با 100 درصد بار (900 W) ارائه می دهد، می توانید از یو پی اس 2kVA/1800W با 50٪ بار (900 W) استفاده کنید تا از 24 دقیقه Runtime برخوردار باشید.

مجموع رتبه (0)

0 از 5 ستاره
  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید