This is some blog description about this site

ترندهای برتر سال 2022 در حوزه شبکه

ترندهای برتر سال 2022 در حوزه شبکه

سالی که گذشت نشان داد مجازی سازی و دیجیتالی شدن کسب و کار و جامعه به سرعت در حال رشد و افزایش است. ما با سرعت بالاتری در حال نوآوری هستیم و درحال حاضر می‌توانیم ببینیم که در سال 2022 نیز، پاندمی ویروس کورونا به روش‌های مختلف، از جمله افزایش استفاده از فناوری‌های شبکه، بر زندگی ما تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

در این مقاله مواردی که به احتمال زیاد به ترندهای حوزه فناوری شبکه در سال 2022، از جمله اینترنت اشیا (loT)، رایانش ابری و غیره تبدیل خواهند شد را به بحث و بررسی خواهیم گذاشت. 

اینترنت اشیا (loT) 

شیوع ویروس کووید-19 باعث متحول و متغیر شدن کار و زندگی آنلاین در بسیاری از مناطق جهان شد. در حین بحث در مورد ترندهای فناوری شبکه، ذکر این نکته ضروری است، اینترنت اشیا 5G قطعا در سال آینده رشد خواهد کرد. کاملا مشخص است که 5G باعث نو آوری در بسیاری از صنایع خواهد شد. 

این نوآوری شامل طیف گستره‌ای از برنامه‌ها مانند سیستم‌های حمل و نقل هوشمند برای اتومبیل‌های خودران یا سلامت الکترونیک برای داروهای هوشمند خواهد بود. وقتی صحبت از خودروهای خودران به میان می‌آیدباید اشاره کنیم که حتی در حال حاضر نیز می‌توانیم آینده 5G و تاثیر آن در زمینه‌ فالیت‌های زیر ببینیم: 

▪️ دستگاه‌های loT متحرک مبتنی بر حسگر با استفاده از قدرت محاسباتی داخلی و سیستم‌های ارتباطی مبتنی بر مکان

▪️ سیستم‌های مبتنی بر مکان، فعالیت خودرو و عیب شناسی موتور

همه این موارد از فناوری سلولی و 5G استفاده می‌کنند. نمونه دیگری از کاربردهای احتمالی 5G، جراحی‌های رباتیک از راه دور است که نتایج بهتری را برای بیماران به همراه خواهد داشت و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. انتظار می‌رود که 5G به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی این امکان را بدهد تا خدمات بیشتری را اجرا و محصولات جدیدی را ارائه کنند که کیفیت زندگی را برای عموم بهبود بخشد. 

 

آیا 5G می‌تواند اینترنت اشیا را در سال 2022 متحول کند؟

فناوری 5G ممکن است بگونه‌ای از فناوری تبدیل شود که مفاهیمی که به سرعت در حال رشد هستند، مانند اینترنت اشیا را قادر می‌سازد تا به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شوند. به لطف فناوری 5G، دستگاه‌های بیشتری را می‌توان از راه دور کنترل کرد، بویژه در برنامه‌هایی که عملکرد آنی شبکه در آن‌ها ضروری است.  بازار اینترنت اشیا 5G در سال گذشته 1.5 میلیارد دلار ارزش داشت. پیش بینی می‌شود که این مبلغ تا سال 2026 به 40 میلیارد دلار برسد. از آنجایی که اتصال اینترنت اشیا به سریع‌ترین شبکه‌ها با ظرفیت بالاتر نیاز دارد، بدیهی است که 5G یک فناوری ضروری خواهد بود.

تنها چیزی که باید به خاطر بسپارید امنیت است؛ این مورد یک نگرانی اصلی در رابطه با اینترنت اشیا 5G است. کاربران با تهدبد انتشار داده‌ها، نقض‌ها، تهدیدات هکری و غیره روبرو هستند. برای اطمینان از اینکه اینترنت اشیا 5G همجنان دنیای فناوری شبکه را متحول می‌کند، باید گام‌های بیشتری به سمت امنیت برداشته شود.

استقرار 5G

بدون شک 5G در لیست ترندهای فناوری شبکه برای سال 2022 جا خوش کرده است. تقریبا 200 شبکه تجاری 5G تا کنون در سراسر جهان راه‌اندازی شده است و به نظر می‌رسد که این روند در سال 2022 نیز ادامه یابد. شبکه‌های 5G یکی از بزرگترین فناوری‌ها در اتصال به اینترنت تلفن همراه در حال حاضر هستند. این فناوری سرعت انتقال بی‌سابقه‌ای را رائه می‌کند که بسیار از فناوری 4G، نسلی قبلی خود، جلوتر است. 

فناوری 5G بطور گسترده در صنایع مختلف، از تولید گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی، مورد استفاده قرار گرفته است. این فناوری به راحتی می‌تواند به چندین حوزه با ارزش از جمله نظارت VR، کنترل پزشکی از راه دور یا کنترل رباتیک سه بعدی را ه پیدا کند. فناوری 5G در شرف تغییر روش کار و زندگی همه ماست. تکنولوژی‌های ضروری برای استقرار 5G در آینده mmWave و Open RAN (Open Radio Access Network) خواهد بود. mmWave (که قبلا برای مقاصد نظامی و ماهواره‌ای استفاده شده است) حداکثر پذیرش داده، یعنی 20 گیگابیت بر ثانیه را با تاخیر بسیار کم 1 میلی ثانیه امکان پذیر می‌کند. Open RAN شبکه‌ای مبتنی بر اجزای RAN تفکیک شده با قابلیت همکاری استاندارد با قسمت‌های دیگر است. توسعه Open RAN راهی برای حذف ماهیت اختصاصی سیستم‌های شبکه دسترسی رادیویی، کاهش هزینه استقرار و تنوع بخشیدن به زنجیره تامین فروشنده در صنعت مخابرات است.

استقرار 5G در سال 2022 - ارائه دهندگان کلیدی

در ایالات متحده، سه ارائه دهنده فناوری شبکه سلولی بزرگ به نام‌های T-Mobile، Verizon و AT&T در حال برنامه‌ریزی برای بستن شبکه‌های G3 خود در هجده ماه آینده هستند. شبکه‌های G2 و G4 همچنان برای مدتی طولانی کار خواهند کرد. با این حال، هر سه ارائه دهنده روی افزایش G5 و ساخت شبکه‌های اتصال G5 خود شرط بندی کرده‌اند. شرکت‌های AT&T و Verizon اعلام کرده‌اند که تا سال 2022 محصولات G5 با باند بالا و موج میلی متری خود را تقویت خواهند کرد. در واقع شرکت AT&T توسعه یک سرویس G5 در طیف C-band میانی را تا پایان سال جاری آغاز خواهد کرد. این شرکت در نظر دارد پوشش C-band را تا پایان سال 2022 به 70 تا 75 میلیون نفر و تا پایان سال 2023 به 200 میلیون نفر دیگر ارائه دهد.

شرکت Verizon گفته است که به 100 میلیون نفر پوشش باند C را تا پایان مارس 2022 ارائه خواهد کرد. در نهایت، شرکت T-Mobile اعلام کرده است که تا پایان سال پوشش خدمات باند میانی Ultra Capacity را به بیش از 200 میلیون آمریکایی گسترش خواهد داد.

تکامل رایانش ابری

اکثر کارشناسان فناوری اطلاعات معتقدند که رایانش ابری در خط مقدم همه فناوری‌ها در سال 2022 خواهد بود. انتظار می‌رود ارزش سهام سرویس ابری عمومی به 331 میلیارد دلار (در سال 2018، 175 میلیارد دلار بوده است) افزایش یابد. گسترش خدمات رایانش ابری کند نشده است و گفته می‌شود که در سال 2022، محیط‌ های ابری چندگانه و ترکیبی (ترکیبی از ابرهای اختصاصی خصوصی و عمومی) به رشد خود ادامه خواهند داد. مدیریت داده‌های ابری برابر است با انتخاب راه‌حلی که مناسب وظایف خاص باشد و ابر چندگانه یا ابر ترکیبی به 97,64 میلیارد دلار افزایش یابد. نمونه دیگری از تکامل محاسبات ابری، طراحی بدون سرور است که به مشتریان اجازه می‌دهد تا با کاهش هزینه سخت افزار در محل، هزینه‌هایشان را کاهش دهند. یک شخص ثالث به جای آن‌ها به همه موارد رسیدگی می‌کند و تمام موانعی را که معمولا یک بنیاد استاندارد فناوری اطلاعات ایجاد می‌کند، از بین می‌برد.

ایمنی رایانش ابری

جنبه امنیتی سرویس ابری امروزه بسیار مهم است (این مورد درباره مکانیسم‌های شبکه نیز صدق می‌کند). بنابراین حفظ انطباق در یک محیط پیچیده بطور فزاینده اهمیت بیشتری خواهد داشت. بزرگترین چالش‌ها، حتی برای مشاغل متعارف فناوری اطلاعات، نشت اطلاعات، سرقت اطلاعات و حذف امن است. کارشناسان فناوری اطلاعات می‌گویند که تا سال 2025، حدود 99 درصد از مشکلات امنیت ابری تقصیر مشتری خواهد بود. به منظور استفاده موفقیت آمیز از تکامل رایانش ابری، کسب و کارها باید فعالانه به دنبال راه‌حل‌هایی باشند که خطاهای ایجاد شده توسط انسان را محدود کنند.

میکروسرویس‌ها، کانتینر سازی، برنامه‌های کاربردی بومی ابری

در حالی که در مورد ترندهای فناوری شبکه در سال 2022 بحث می‌کنیم، نمی‌توانیم به میکروسرویس‌ها، کانتینر سازی و برنامه‌های کاربردی بومی ابری اشاره‌ای نکنیم. معماری میکروسرویس‌ها اکنون الگوی غالب برای ساخت اپلیکیشن است که هم بر تعداد فزاینده برنامه‌های بومی ابری تاثیر می‌گذارد و هم با استفاده روز افزون از راه‌حل ‌های اختصاصی برای برقراری ارتباط بین میکروسرویس‌ها، مانند انواع مختلف اجرای انواع خدمات، مرتبط است.

تخمین زده شده بود که «تا سال 2021، 80 درصد از توسعه برنامه‌ها بر روی پلتفرم‌های ابری با استفاده از میکروسرویس‌ها و توابع ابری انجام می‌شود». سال 2022 احتمالا شاهد رشد رویکرد کانتینر سازی خواهد بود. بنابراین اهمیت پلتفرم‌هایی مانند Kubernetes که برای مدیریت و استقرار خوکار برنامه‌های کانتینری طراحی شده‌اند، افزایش خواهد یافت.

در نهایت رویکرد بومی ابری بر روشی که تیم‌ها در آینده برنامه‌ها را توسعه می‌دهند، تاثیر می‌گذارد. پلتفرم‌ها برای استقرار برنامه‌ها در محیط‌های ابری بیش از بیش قابل توجه خواهند بود. در برخی از سناریوهای استقرار، مکانیسم‌های شبکه پیشرفته قابل اجرا برای Kubernetes، مانند پلاگین‌های پیشرفته CNI (Container Network Interface) یا NSM (Network Service Mesh) بسیار بیشتر مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

اتوماسیون شبکه

به نظر می‌رسد که اتوماسیون شبکه در حال حاضر یک نیاز کلیدی است و این مسئله به این زودی‌ها تغییر نخواهد کرد. اگر شرکت‌ها می‌خواهند با سرعت تکامل جهانی همگام شوند، باید اتوماسیون را اقتباس کنند. اتوماسیون شبکه و مفاهیم مرتبط مانند NetOps می‌تواند یک نقطه اساسی برای مدیریت برنامه‌های سنتی و بومی ابری باشد. این فناوری راهی است برای حذف کارهای دستی و ارائه خدمات بیشتر بدون افزایش زمان مورد نیاز. تاکنون خطاهای انسانی عامل مرتبط با تقاضا برای راه‌حل‌های اتوماسیون شبکه بوده است. اتوماسیون شبکه به تیم‌های NetOps کمک می‌کند برنامه‌ها را سریع‌تر و روان‌تر در مقایسه با عملکرد دستی ارائه دهند. 

نتیجه 

ترندهای فوق‌الذکر همگی در طول سال گذشته شتاب خوبی گرفته‌اند. آن‌ها بطور مدام در حال بهبود هستند و بیش از پیش در حال گسترش می‌باشند. منتظر باشید که در سال 2022 شاهد رشد فناوری‌های 5G، تکامل محاسبات ابری و اتوماسیون شبکه خواهیم بود. ما به نظارت بر این فناوری‌ها ادامه خواهیم داد تا دریابیم چگونه آن‌ها آینده بسیار نزدیک ما را تغییر خواهند داد. 

 

مجموع رتبه (0)

0 از 5 ستاره
  • هیچ نظری یافت نشد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید